Nejčastější dotazy

 Co je elektrokolo?

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o elektrický pohon, který vypomáhá při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Elektrokolo můžete uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka či akcelerátoru, ale pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h (např. pro asistenci při chůzi). Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru je 25 km/h s tolerancí 10% (při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na běžném jízdním kole). Když Vám dojde baterie, nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole jet jako na běžném jízdním kole bez jakéhokoliv odporu. Na elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1 se z hlediska zákonu o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo, tzn. že můžete jezdit na cyklostezkách, nepotřebujete řidičské oprávnění a přilba je povinná pouze do věku 18 let. Používání cyklistické přilby však doporučujeme všem uživatelům elektrokola.

Typy elektromotorů dle umístění
1) S pohonem v náboji zadního kola
2) S pohonem předního kola
3) S pohonem ve středu

 Jak funguje elektrokolo?

Elektrokola si zachovávají pohon šlapáním, mají tedy vždy pedály a elektropohon je pouze přídavný, tzv. režim asistovaného šlapání. Výkon motoru je zpravidla (nikoli vždy) přímo úměrný frekvenci šlapání.

  • Čím intenzivněji cyklista šlape, tím větší výkon z elektromotoru získá, což platí pouze do určité frekvence šlapání (obvykle do cca 60 otáček za minutu), při vyšší frekvenci šlapání se výkon elektromotoru dále nezvyšuje a zůstává na své maximální hranici.
  • Pomocný pohon elektrokola zpravidla tvoří multifunkční ovladač, snímač otáček nebo tlakový snímač, řídící jednotka, baterie a elektromotor.

Technické údaje elektrokola:

  • Dobíjení z běžné zásuvky (2-6 hodin)
  • Náklady na provoz cca 2–4 Kč / 100 km
  • Dojezd 40 – 170 km
  • Maximální rychlost 25 km/h

Elektrokolo a normy

• Silniční provoz elektricky asistovaných jízdních kol – elektrokol se řídí Směrnicí evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel - 2002/24/EC

• Ze schvalovacího procesu jsou vyňata Silniční provoz elektricky asistovaných jízdních kol – elektrokol se řídí Směrnicí evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel - 2002/24/EC.
• Ze schvalovacího procesu jsou vyňaty taková elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů (článek 1, oddíl 1h směrnice). taková elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů (článek 1, oddíl 1h směrnice).

• Dopomoc elektromotoru může být aktivována pouze při aktivním šlapání, akcelerátor může elektrokolo uvést pouze do rychlosti 6 km/h z klidového stavu (viz norma ČSN EN 15194, v případě šlapání může být jeho výkon až do maximální asistované rychlosti)

• Pokud elektrokolo splňuje omezení dané Směrnicí a plní požadavky zmíněné Normy, je z hlediska českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích na elektrokola pohlíženo jako na jízdní kola bez elektrické asistence. A je - li vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky, zvonek) může být provozováno na pozemních komunikacích, ale též na vyhrazených cyklostezkách a trasách určených výhradně pro jízdní kola.

 

...a přidáme trošku historie firmy, kterou na českém a slovenském trhu zastupujeme:

HERCULES - značka s historií

       
carl marschuetz     1886 Nápad: jízdní kolo
Zakladatel firmy Carl Marschütz měl vizi: jízdní kolo pro všechny. K dosažení tohoto cíle založil v Norimberku ve věku 22 let 5.dubna 1886 továrnu na výrobu jízdních kol Marschütz & Co. Byla to první továrna na výrobu jízdních kol v Norimberku, druhá nejstarší ze všech v Německu. V krátké době začala být značka Marschütz uznávaná pro kvalitu svých jízdních kol. Zákazníci začali těmto kolům říkat Hercules, protože byly silné, odolné a spolehlivé jako hrdina z řecké mytologie. Na začátku zaměstnávala firma 10 pracovníků, v prvním roce bylo vyrobeno 100 kol. O rok později to už bylo 186 jízdních kol a v roce 1888 se výroba se zvýšila na neuvěřitelných  400 kol.
 
       
velociped fabrik hercules   1896 Luxus jen pro některé lidi
Společnost má 250 zaměstnanců, 120 výrobních strojů a vyrobila už 6500 kol. Cyklistika v té době je v plenkách a jízdní kolo je luxus, který si ne každý může dovolit. Kolem roku 1900, stálo kvalitní jízdní kolo až 170 marek. Dělník vydělává 16 až 20 marek za týden! Musí pracovat deset týdnů- asi 420 hodin, aby si mohl koupit kolo.
 
       
hercules elektro-chaise   1898 Elektrický kočár
Zkušenosti získané při výrobě jízdních kol jsou využity při výrobě prvního čtyřkolového elektrického vozidla, které je vybaveno  pancéřovými pneumatikami a paprskovými koly. Tento elektrický kočár dosahoval rychlosti 40 mil za hodinu a baterie byly dostačující pro 40 km.
 
       
erstes hercules motorrad   1904 START nového hnutí
Ano, a pak přišla éra motocyklů. V roce 1904 byl čas, aby Hercules dokázal představit svůj první prototyp. Toto motokolo Hercules bylo vybaveno belgickým FN-motorem, měl sílu 4,5 HP, magneto zapalování,vstřikovací karburátor a řemenový pohon. Od roku 1905 byly motocykly sériově vyráběny v Norimberku.
 
       
hercules saxonette   1938 přes potíže k úspěchu
V průběhu let se motokola díky inovacím stávala stále oblíbenějšími. V roce 1938 přišla firma Fichtel&Sachs s novým motorem Saxonette, který se stal hitem. Byl to jen 60 ccm velký 2taktní motor, který byl spolu s torpédovým nábojem napleten v běžném zadním kole. Výkon motoru Soxonette byl 1.2 hp, což bylo dostačující pro rychlost 30 km/hod.
 
       
hercules k100   1957 obnova po druhé světové válce – Hercules K100
Majitel firmy Karl Marschutz musel kvůli svému židovskému původu za druhé světové války emigrovat do Ameriky. Ke konci války byly budovy firmy ze 75% vybombardovány, vypáleny a zničeny. Rekonstrukce začala s 30 zaměstnanci. V 50. Letech začal v Německu výraznější boom motocyklů. Téměř každý model se stával hitem na trhu. Firma Hercules vyráběla kromě kompletního programu jízdních kol také lehký motocykl Hercules K 100 s 110ccm objemem  motoru od Sachse.
 
       
hercules e1   1973 nový nehlučný pohon Hercules E1
Na evropském trhu začaly konkurovat  levnější motocykly z Japonska. Nižší odbyt i reakce na ropnou krizi na sebe nenechaly dlouho čekat. Hercules představil model  Hercules E1 s elektrickým pohonem. V letech 1973 – 1977 bylo těchto elektrokol prodáno několik tisíc. V roce 1974 pracuje ve firmě Hercules 1500 zaměstanců, kteří vyrábějí ročně 230000 jízdních kol a 100000 elektrokol a motorek.
 
       
hercules elfa   1985 není to zázrak, ale vytrvalá práce Hercules Elfa
Hercules představuje světovou novinku s revolučním designem. Tento model má baterii vestavěnou na nosiči a diskovou brzdu, která se tehdy u jízdních kol ještě nepoužívala. Bylo vyrobeno 20 prototypů pro testování a průzkum trhu. Prodej ještě nebyl možný, protože pro tyto technické novinky nebyly přizpůsobeny normy a předpisy.
 
       
hercules electra   1990 vývojem k úspěchu Hercules Elektra
Hercules Elektra byl první v Německu schválen jako lehké motorové vozidlo. Vyráběl se s drobnými změnami více než 10 let a prodalo se více než 19000 kusů. Elektry se těšily velké oblibě a mnoho jich jezdí ještě dnes.
 
       
hercules 125 jahre   HERCULES 125 LET OD ZALOŽENÍ
Dnes je značka HERCULES jednou z nejznámějších na německém trhu. Nové modely HERCULES vyhovují potřebám mladých  aktivních lidí. A tak i firma HERCULES přes svůj věk, je stejně mladá a aktivní jako lidé, kteří jezdí na kolech Hercules.
 
       
sport pro   2012 HERCULES SPORT PRO
Modely řady SPORT PRO ukazují, že i kola s elektropohonem mohou být  velmi moderní a designově atraktivní. U těchto modelů je lithium-iontová baterie ukrytá ve spodní rámové trubce. Krásné modely pro nejčistší radost z jízdy!